SPOŁECZNE DOWODY SŁUSZNOŚĆ

Jak wykorzystać zalety społecznego dowodu słuszności rekomendacji (i uniknąć wad!)

W oczach większości klientów B2B reklama i marketing już dawno straciły swoją rolę wiarygodnych i rzetelnych konsultantów. Co więcej, w centrum uwagi znajdują się współczesne formy podejmowania decyzji. Social Proof to taka metoda, którą dostawcy B2B uważają obecnie za coraz ważniejszą.

Istnieje kilka powodów, dla których kupujący w B2B wybierają konkretny produkt lub usługę. Jeśli odpowiada potrzebie i tym samym jest niekwestionowanym liderem na rynku, decyzja jest łatwa do zrozumienia.

Jeśli istnieje  konkurencja między dostawcami, różne cechy i ich indywidualna waga również mogą mieć wpływ  na decyzję . Poza  warunkami i cenami trudno jest, zwłaszcza w B2B, rzetelnie porównać oferty bez nadmiernego  wysiłku,  a tym samym podjąć decyzję. Opieranie się na  rekomendacjach  otoczenia społecznego przy podejmowaniu decyzji zakupowych zawsze było  normą  w B2C. Ale jak to działa w B2B? 

Czym jest dowód słuszności społecznej w B2B?

Dowód społeczny to zbiorcze określenie ocen, historii sukcesu, recenzji i wszelkiego rodzaju ocen oraz dowodów dostarczanych przez klienta lub potencjalnego klienta, którzy znają i używają Twojego produktu lub marki. Wielu decydentów przegląda platformy oceniające przed dokonaniem zakupu i sprawdza, co polecają lub stosują konkurenci.

Dlatego dla wielu  firm marketing rekomendacyjny jest ważnym elementem  ich strategii sprzedażowej. Na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci formy interakcji społecznych uległy zmianie, przede wszystkim za  sprawą Internetu. Zmieniło to również możliwości uwzględniania indywidualnych doświadczeń użytkowników produktu lub  usługi  we własnym procesie decyzyjnym.

Dzięki  Social Proof zainteresowane strony polegają przede wszystkim na niezależnych informacjach  , które mogą znaleźć  w Internecie na temat produktów i dostawców. Z drugiej strony ma to znaczący wpływ na ich decyzję o zakupie . 

Wpływ społecznego dowodu słuszności na decyzję o zakupie

Źródło:  www.g2.com

Jak działa społeczny dowód słuszności w B2B w praktyce? 

Jeśli  jesteś zainteresowany produktem  lub usługą, istnieją różne  możliwości czerpania  informacjiCharakterystykę, jakość i przydatność produktu lub usługi należy kwestionować pod kątem  indywidualnych potrzeb . Bezpłatna wersja  próbna do samodzielnego przetestowania  nie zawsze jest możliwa i często  wiąże się z wysiłkiem i kosztami. Porady od usługodawcy rzadko są obiektywne.

Nasza wskazówka: odbierz bezpłatny okres próbny lub bezpłatny miesiąc próbny produktu, aby zobaczyć, jak to działa i czy to jest to, czego szukasz.

Dlatego decydenci w B2B często szukają  niezależnych informacji , dostarczanych przez specjalistyczne media. Gdy informacje te nie są dostępne, aby pomóc w procesie decyzyjnym, zainteresowane strony coraz częściej korzystają z różnych form społecznego dowodu słuszności. Możesz użyć Social Proof jako raportów z doświadczeń  , aby uzyskać praktyczny wgląd w to, jak naprawdę działa produkt.

Jakie są rodzaje społecznego dowodu słuszności?

Społeczny dowód słuszności można znaleźć w różnych formach,  głównie online. Być może znasz te typy:

  • Oceny klientów na stronach lub platformach dostawców (symbole zaufania) 
  • B2B) influencerzy (rekomendacje)  prezentujący i oceniający produkt/usługę
  • Studia przypadków/Historie sukcesu 
  • Polubienia, udostępnienia i obserwujący  w  mediach społecznościowych 

Oceny można znaleźć zarówno dla konkretnych produktów lub usług, jak i ogólnie dla ich dostawców. Ocena może być   jednej strony oceniana, ale z drugiej strony przyznawana gwiazdkami lub indywidualnymi recenzjami . Często obie formy ewaluacji są również łączone. W przypadku oceny zazwyczaj określa się wartość średnią ze wszystkich podanych ocen. 

Jak klienci korzystają z dowodu społecznego w B2B?

Wszelkie formy niezależnego badania produktu lub usługi mogą mieć wpływ na decyzję o zakupie. Na przykład już samo istnienie ewaluacji jest wstępnym zabezpieczeniem zainteresowanych stron przed wątpliwymi ofertami. 

Recenzje na niezależnych platformach mogą również dostarczyć konkretnych ostrzeżeń o wątpliwych dostawcach lub wskazać problemy, które pojawiają się coraz częściej. Social Proof jest przede wszystkim cennym dodatkiem do reklamy produktu i specyfikacji producenta. Oferty są oceniane z punktu widzenia użytkownika, a zatem poza rzeczowymi cechami prezentowane są mocne i słabe strony w praktycznym zastosowaniu. Może to dotyczyć samego produktu lub usługi, jak również współpracy z ich dostawcą.

6 rodzajów społecznego dowodu słuszności

Źródło:  www.devrix.com

Jak aktywnie korzystać z dowodu społecznego? 

Social Proof można tworzyć bez dawania ocenianemu dostawcy możliwości wpływania na niego. Szczególnie media społecznościowe są źródłem informacji, które trudno kontrolować. Jednak z pewnością istnieją formy społecznego dowodu słuszności, które są aktywnie wykorzystywane przez firmy i można na nie wpływać  przynajmniej w ograniczonym zakresie.

Jak już wspomniano, recenzje influencerów i oceny ekspertów w mediach specjalistycznych często można również uznać za społeczny dowód słuszności. W ten sposób firmy mogą na przykład integrować pozytywne recenzje na niektórych platformach z recenzjami (takich jak G2 ,  Capterrai inne w obszarze SaaS) na swoich stronach docelowych, w mediach społecznościowych lub innych kanałach.

Public Relations i Influencer Marketing starają się aktywnie kształtować te formaty, aby pozycjonować własną firmę i jej ofertę zgodnie ze strategią korporacyjną.

Studia przypadków i raporty użytkowników są również popularnymi sposobami symulacji niezależnej oceny w ramach strategii treści. Ponadto firmy mają możliwość  umożliwienia swoim klientom oceny własnej pracy i wykorzystania ocen do własnego marketingu.

Recenzje ,  oceny oraz polubienia i komentarze z mediów społecznościowych mogą być publikowane na stronie internetowej ir  oraz wykorzystywane w innych formatach marketingowych i reklamowych.  

Jak influencerzy tworzą wartość dla marek B2B

Źródło:  www.marketingcharts.com

Jakie są wady i zalety społecznego dowodu słuszności w B2B?  

Dla firm B2B Social Proof jest jednym ze sposobów na zdobycie klientów w krótkim okresie. Z drugiej strony strategiczne wykorzystanie różnorodnych formatów może pomóc w budowaniu długoterminowego wizerunku.

Jednocześnie jednak społeczny dowód słuszności niesie ze sobą również ryzyko , którego nie należy lekceważyć. Wszędzie tam, gdzie oceny wystawiane są przez niezależnych użytkowników , ich treść może być oczywiście również negatywna. Czasami recenzje są nawet wykorzystywane do zdyskredytowania niepopularnej firmy.

Dlatego Social Proof  wiąże się z  niezbędnym wysiłkiem  dla  firm  –  nawet jeśli nie jest aktywnie wykorzystywany.

Odpowiednie formaty online, które mogą zawierać informacje o czyjejś firmie, muszą być zatem ściśle monitorowane. Tylko w ten sposób można zapewnić, że uwaga nie zostanie zwrócona na wydarzenia, które mogą mieć negatywny wpływ .

Tylko osoby odpowiedzialne w firmie, które na wczesnym etapie dowiadują się o negatywnych Dowodach Społecznych, mogą zaplanować i wdrożyć działania, aby odpowiednio im przeciwdziałać. Nie powinna to być ogólna próba stłumienia negatywnych opinii. Sprawdzanie i kwestionowanie ocen zawsze daje szansę zrozumienia uzasadnionej krytyki i pracy nad trwałym wyeliminowaniem jej przyczyn.

Social Proof w B2B i sztucznej inteligencji 

Firmy potrzebują technologii, aby odpowiednio odnieść się do zjawiska społecznego dowodu słuszności. Tylko w ten sposób firmy mogą monitorować zalew informacji dostępnych online i filtrować je pod kątem własnej firmy. W dobie big data ręczne badania nie pozwalają już na bezproblemowe monitorowanie wszystkich istotnych źródeł, w tym tych, o których firma może nawet nie wiedzieć.

Sztuczna inteligencja, oparta na uczeniu maszynowym, nadaje się do automatyzacji wielu zadań w dużym stopniu. Odpowiednie systemy przeszukują Internet w oparciu o odpowiednie kluczowe terminy iw ten sposób dostarczają istotnych informacji, które w przeciwnym razie można łatwo przeoczyć.

Wniosek: społeczny dowód słuszności w B2B działa!

Społeczny dowód słuszności to nowe określenie starego zjawiska : ludzie wolą kierować swoje działania i decyzje do swojego otoczenia społecznego. Dzięki Internetowi ten krąg społeczny, a tym samym wpływ dowodu społecznego, znacznie się zwiększył.

Każdy, kto chce dziś uzyskać obraz firmy oraz jej produktów i usług, nie korzysta tylko z informacji pochodzących z samej firmy. Z reguły klient polega również na opinii innych, która  wydaje się niezależna, a przez to neutralna.  

Dach Social  to zarówno szansa, jak i ryzyko dla firm. Włączenie do strategii komunikacji pozwala  pozytywnie kształtować wizerunek firmy . Social  Proof ma również niedoceniane znaczenie podczas całej podróży klienta oraz jako  wsparcie w  procesie sprzedaży – pozytywne oceny można aktywnie wykorzystać, aby dać (potencjalnym) klientom dobre samopoczucie i doprowadzić ich do końca.  

Jednocześnie apeluje się do firm o nieustanną obserwację wizerunku korporacyjnego kreowanego przez społeczny dowód słuszności oraz o  jak najszybsze działania  w celu przeciwdziałania zagrożeniu uszczerbkiem wizerunkowym . 

Tagi: B2B, Sprzedaż B2B, Dowód Społeczny, Rekomendacja, Strategia, Dystrybucja

Zobacz również

Przykładowe źródła danych:

Polish Yellow Pages JDG
Polish Yellow Pages PLC
KRD BIG SA
BIG InfoMonitor
KBIG
CRIF
Bisnode
Coface
Euler Hermes SS
Dun & Bradstreet

RODO – W pełni zgodne z Rozporządzeniem 2016/679 (RODO) i aktami towarzyszącymi oraz Polityka DataBot™

Dane zwracane w API Monitoring firm:

powiadomienie o zmianie wraz ze szczegółową informacją z odpowiedniego rejestru (jaka zmiana, kiedy) w JSON

RODO – W pełni zgodne z Rozporządzeniem 2016/679 (RODO) i aktami towarzyszącymi oraz Polityka DataBot™

API SUDOP zwraca wszystkie dane dostępne o podmiocie w formacie JSON:

» Nazwa beneficjenta pomocy
» Numer NIP beneficjenta
» Podmiot udzielający pomocy
» Ustawa
» Numer środka pomocowego
» Dzień udzielenia pomocy
» Wielkość beneficjenta
» Identyfikator terytorialny siedziby beneficjenta
» Klasa PKD
» Wartość nominalna pomocy [PLN]
» Wartość pomocy brutto [PLN]
» Wartość pomocy brutto [EURO]
» Forma pomocy
» Przeznaczenie pomocy

RODO – W pełni zgodne z Rozporządzeniem 2016/679 (RODO) i aktami towarzyszącymi oraz Polityka DataBot™

Dane zwracane w API Monitoring ksiąg wieczystych:

powiadomienie o zmianie w księdze wieczystej z linkiem do porównania stara-nowa treść
oryginalne księgi wieczyste

RODO – W pełni zgodne z Rozporządzeniem 2016/679 (RODO) i aktami towarzyszącymi oraz Polityka DataBot™

Dane zwracane w API Listy sankcyjne:

imię i nazwisko, źródło, data od kiedy osoba znajduje się na liście w formacie JSON na podstawie aktualnego stanu:

 EU: Common Foreign and Security Policy (CFSP) of the European Union (Sanctions EU)

 EU: Financial Sanctions Files (FSF)

 EU: EU Sanctions Map European Union

 UN: Consolidated United Nations Security Council Sanctions List (UN Sanctions List)

 UK: HR Treasury (HMT) Financial sanctions: Consolidated List of Targets (UK)

 UK: Current List of designated persons, terrorism and terrorist financing

 UK: UK Insolvency Disqualified Directors

 UK: UK OFSI Consolidated List of Targets

 USA: OFAC Consolidated (non-SDN) List

 USA: OFAC Specially Designated Nationals (SDN) List (U.S. Treasury)

 USA: OFAC Foreign Sanctions Evaders (FSE) List (U.S. Treasury)

 USA: Sectoral Sanctions Identifications (SSI) List

 USA: Palestinian Legislative Council (NS-PLC) list

 USA: US BIS Denied Persons List

 USA: US Trade Consolidated Screening List (CSL)

 USA: The List of Foreign Financial Institutions Subject to Part 561 (the Part 561 List)

 USA: Non-SDN Iranian Sanctions Act (NS-ISA) List

 USA: List of Persons Identified as Blocked Solely Pursuant to Executive Order 13599 (the 13599 List)

 AR: Argentine RePET

 AUS: The Sanctions Consolidated List

 BL: Consolidated List of the National Belgian List and of the List of European Sanctions

 BL: Belgian Financial Sanctions

 CAN: Canadian Listed Terrorist Entities

 CAN: Canadian Special Economic Measures Act Sanctions

 CAN: Consolidated Canadian Autonomous Sanctions List

 CH: Swiss SECO Sanctions/Embargoes

 FR: French Freezing of Assets

 IL: Israel Terrorists Organizations and Unauthorized Associations lists

 JP: Japan Economic sanctions and list of eligible people

 KG: Kyrgyz Nation List

 KZ: Kazakh Terror Financing list

 PL: Polska lista osób i podmiotów objętych sankcjami

 RUS: Rosfinmonitoring WMD-related entities

 SIN: Singapore Targeted Financial Sanctions

 UA: Ukraine National Security Sanctions

 UA: Ukraine SFMS Blacklist

 UA: Ukraine NABC Sanctions Tracker

 ZA: South African Targeted Financial Sanctions

RODO – W pełni zgodne z Rozporządzeniem 2016/679 (RODO) i aktami towarzyszącymi oraz Polityka DataBot™

Dane zwracane w API PEP:

imię i nazwisko, stanowisko, data urodzenia, kadencja w formacie JSON na podstawie aktualnego stanu:

bazy PEP Polska DataBot Data
CIA Factbook World Leaders
Every Politician
Members of EU Parliament
Members of the European Commitee of the Regions
Peppercat Legislators
Peppercat World Leaders
Rulers
RuPEP Public Database of PEPs in Russia and Belarus

RODO – W pełni zgodne z Rozporządzeniem 2016/679 (RODO) i aktami towarzyszącymi oraz Polityka DataBot™

Dane zwracane w API Beneficjent rzeczywisty:

imię i nazwisko, numer PESEL beneficjenta rzeczywistego wraz ze wskazaniem procentu udziałów w formacie JSON

RODO – W pełni zgodne z Rozporządzeniem 2016/679 (RODO) i aktami towarzyszącymi oraz Polityka DataBot™

Dane zwracane w API Raport handlowy Prześwietlamy DataHub.pl:

Raport handlowy Prześwietlamy w PDF oraz wszystkie dane z Raportu handlowego w formacie JSON:

dane rejestrowe z KRS, CEIDG
kody PKD z REGON
kluczowe osoby w zarządzie powiązania osobowo-kapitałowe (KRS-CEIDG) wraz z listą podmiotów zależnych, analiza otoczenia spółki beneficjent rzeczywisty
3 ostatnie sprawozdania finansowe
historia zmian w KRS
historyczne odpisy KRS
dane teleadresowe
domeny internetowe
inne podmioty pod tym samym adresem
dane z Białej Listy
decyzje UOKiK
wierzytelności/zaległości

RODO – W pełni zgodne z Rozporządzeniem 2016/679 (RODO) i aktami towarzyszącymi oraz Polityka DataBot™

Dane zwracane w API Raport oceny ryzyka:

Raport Oceny Ryzyka w pdf oraz wszystkie dane z Raportu Oceny Ryzyka w formacie JSON – zestaw odpowiedzi na następujące pytania:

czy to młoda firma?
jaki jest jej kapitał zakładowy i czy ostatnio był obniżany?
czy nastąpiła zmiana przedmiotu działalności?
jaki jest aktualny status firmy?
ile jest firm zależnych?
czy inne firmy mają ten sam nr telefonu, adres?
czy biuro firmy istnieje w rzeczywistości czy jest wirtualne?
jak często zmienia się zarząd?
jaki jest wiek członków zarządu?
jakie jest prawdopodobieństwo upadłości?
czy znany jest beneficjent rzeczywisty?
czy właściciele firmy widnieją na listach PEP lub listach sankcyjnych?
za jakie lata podmiot złożył sprawozdania finansowe?
jakie są kluczowe dane finansowego z ostatniego sprawozdania?
czy firma ma wierzytelności i jakie są ich kwoty?
czy firma ma zaległości w 4 dziale KRS?
czy firma widnieje w Rejestrze Dłużników Niewypłacalnych, na liście ostrzeżeń KNF?
czy podmiot był przedmiotem decyzji UOKiK?
czy podmiot otrzymał dotacje unijne?

RODO – W pełni zgodne z Rozporządzeniem 2016/679 (RODO) i aktami towarzyszącymi oraz Polityka DataBot™

Dane zwracane w API Upadłości konsumenckie:

wszystkie dane o podmiocie z bazy MSiG w formacie JSON (m.in. sygnatury i sekcje prawne, informacja o właściwości sądu, wezwanie dla wierzycieli)

następnie:

dane są laczone z Baza B2B Polish Yellow Pages, oraz Bazą B2C White Pages

RODO – W pełni zgodne z Rozporządzeniem 2016/679 (RODO) i aktami towarzyszącymi oraz Polityka DataBot™

Dane zwracane w API Biała Lista:

odpytanie o numer NIP dla podanego konta bankowego
odpytanie o numery kont bankowych dla podanego numeru NIP
odpytanie czy podany numer NIP i konto bankowe istnieją
Raport Biała Lista w PDF (wszystkie dane o podmiocie z Wykazu Podatników VAT plus informacje o właściwym Urzędzie Skarbowym)
wszystkie dane o podmiocie z Raportu Biała Lista w formacie JSON
sprawdzenie statusu VAT firmy na konkretny dzień (w tym datę wstecz)

RODO – W pełni zgodne z Rozporządzeniem 2016/679 (RODO) i aktami towarzyszącymi oraz Polityka DataBot™

Dane zwracane w API Sprawozdania finansowe:

oryginalne sprawozdania finansowe w formacie JSON dla wszystkich podmiotów, które złożyły sprawozdania w XML zgodnie z obowiązującymi przepisami
ujednolicone podstawowe dane finansowe w formacie JSON
plik ZIP zawierający cały komplet oryginalnie składanych przez firmę dokumentów finansowych (sprawozdania finansowe, sprawozdania z działalności, uchwała o podziale zysku lub straty itp.) w formacie, w jakim podmiot je złożył – XLSX, DOC, PDF, TXT

RODO – W pełni zgodne z Rozporządzeniem 2016/679 (RODO) i aktami towarzyszącymi oraz Polityka DataBot™

Dane zwracane w API REGON:

wszystkie dane o podmiocie z bazy REGON w formacie JSON (m.in. przedmiot wykonywanej działalności na podstawie zgłoszonego PKD głównego oraz pozostałych PKD, numery NIP i KRS, dane adresowe siedziby podmiotu, podstawowe dane rejestrowe)

RODO – W pełni zgodne z Rozporządzeniem 2016/679 (RODO) i aktami towarzyszącymi oraz Polityka DataBot™

Dane zwracane w API CEIDG:

pełny wyciąg z CEIDG w PDF
wszystkie dane o podmiocie ze strony CEIDG w formacie JSON: imię i nazwisko, nazwa działalności, adres działalności, dane do doręczeń,

oraz :

inne dane głębokie z Systemu DataBota.

RODO – W pełni zgodne z Rozporządzeniem 2016/679 (RODO) i aktami towarzyszącymi oraz Polityka DataBot™

Dane zwracane w API KRS:

pełny odpis KRS w PDF
skrócony odpis KRS w PDF
wszystkie dane o podmiocie z odpisu KRS w formacie JSON
powiązania firmy z innymi podmiotami gospodarczymi i osobami z KRS w formacie JSON
powiązania osoby fizycznej z firmami i osobami z KRS w formacie JSON

RODO – W pełni zgodne z Rozporządzeniem 2016/679 (RODO) i aktami towarzyszącymi oraz Polityka DataBot™

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Zgody na pliki Cookies

Uzywamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z Internetu.
Daj znam znać, jeżeli zgadzasz się na wszystkie te pliki cookie.